Σχέδιο Μαθήματος


Το σχέδιο μαθήματος όπως κατατέθηκε για αξιολόγηση στα πλαίσια της επιμόρφωσης.
Το θέμα του σχεδίου ορίστηκε να είναι "ΙΣΟΣ; ΙΣΩΣ! Ρατσισμός".
Επιλέχθηκε ένα γενικό θέμα ώστε να είναι δυνατόν να συνεργαστούν εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων. Στην εργασία εκτός από το περιεχόμενο δόθηκε ειδικό βάρος και στη χρήση των διαθέσιμων εργαλείων ώστε να διερευνηθεί και να τεκμηριωθεί η δυνατότητα χρήσης τους στη σχολική αίθουσα.
Έχει σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία να μπορεί εύκολα να ενταχθεί στα πλαίσια αρκετών μαθημάτων. Η χρονική του διάρκεια είναι 6 διδακτικές ώρες και 4 εβδομάδες ενδιάμεσης εργασίας των παιδιών στο σπίτι και προετοιμασίας υλικού για τη φάση 3 και τη φάση 4 (και τελευταία) που περιλαμβάνει και μια σχολική εκδήλωση.

Το σενάριο μπορείτε να το δείτε και να το κατεβάσετε σε ηλεκτρονική μορφή από εδώ.





Μαθησιακό Σενάριο



ΟΜΑΔΑ g+
Τίτλος

ΙΣΟΣ; ΙΣΩΣ!
Ο Ρατσισμός ανάμεσά μας
Εκπαιδευτικό πρόβλημα/ανάγκη
Σήμερα η κοινωνία μας έχει αλλάξει ριζικά την πληθυσμιακή της σύνθεση, με αποτέλεσμα την ξενοφοβία και διάφορα φαινόμενα  ρατσιστικών συμπεριφορών.
 Θεωρούμε σημαντικό να θέσουμε τον άνθρωπο πάνω από όλα και να δημιουργήσουμε στέρεες βάσεις για τον περιορισμό κατά το δυνατόν αυτού του φαινομένου, τόσο στην μικροκοινωνία του σχολείου όσο και στην ευρύτερη της καθημερινής ζωής.

Στόχοι  - επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

1.    ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ :     
Οι μαθητές:
·  να κατανοήσουν την έννοια: «ρατσισμός»
· να διακρίνουν τις κοινωνικές του εκφάνσεις (μορφές), καθώς και την   ιστορική του συνέχεια.
·  να προσεγγίσουν τα αίτια και τις συνέπειες του φαινομένου.
· να (ενημερωθούν) ευαισθητοποιηθούν πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διάφορες ομάδες (εθνικές – κοινωνικές) και να συναισθανθούν τα δεινά που υφίστανται ως θύματα (λόγω) του ρατσισμού στη σύγχρονη κοινωνία.
· να διερευνήσουν  την αντίφαση / αντινομία μεταξύ των  ιστορικών εμπειριών του νεώτερου ελληνισμού και της στάσης του νεοέλληνα απέναντι στους μετανάστες.
· να κατανοήσουν και επισημάνουν τους μηχανισμούς εκείνους που συντηρούν και οξύνουν το φαινόμενο του ρατσισμού (φανατισμός, προκατάληψη, στερεότυπα, αγκυλώσεις)
· να προτείνουν διάφορους τρόπους πρόκλησης του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης και κινητοποίησης/ αντίδρασης απέναντι στο φαινόμενο του ρατσισμού (αντιρατσιστικές συναυλίες, διοργανώσεις αγώνων κλπ)
· να συνειδητοποιήσουν (και μέσα από δείγματα ν’ αναδείξουν) το ρόλο και  τη συμβολή της χριστιανικής διδασκαλίας, της τέχνης, της λογοτεχνίας, της ποίησης, της μουσικής στην  καταπολέμηση τέτοιων νοσηρών κοινωνικών φαινομένων όπως ο ρατσισμός.

2.    ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ:
Οι μαθητές:
·  Να ασκηθούν στη συνεργασία μέσα από τον  ενεργό τους ρόλο στην ομάδα  σ’ ένα κλίμα αλληλεγγύης και υγιούς άμιλλας.
·  Να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως η παρατήρηση, η κριτική ικανότητα, η σύγκριση, η συνδυαστική σκέψη, η επιχειρηματολογία και η αυτενέργεια στη διαδικασία της έρευνας
·  Ν΄ ασκηθούν στην ανάληψη και διεκπεραίωση ρόλων, ώστε να προσεγγίζουν βιωματικά τη γνώση (π.χ. μια συνέντευξη από κάποιο θύμα ρατσισμού).
·  Να προσαρμόσουν την έκφραση ανάλογα με τη συγκεκριμένη  περίσταση, τους αποδέκτες  του λόγου τους και το επιδιωκόμενο επικοινωνιακό αποτέλεσμα.
·  Να τεθούν οι βάσεις ώστε να αρχίσουν σταδιακά να κατακτούν τη γνώση.
·  Να καλλιεργήσουν   μεταγνωστικές ικανότητες που θα τους βοηθήσουν να βελτιώσουν τη μαθησιακή τους ικανότητα.
·    Να ενεργοποιήσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους.
· Να καλλιεργήσουν το λόγο και την αφαιρετική σκέψη, αναπτύσσοντας την ικανότητα μετάδοσης πληροφοριών με τρόπο συνοπτικό.
-  Να διαμορφώσουν  μια υπεύθυνη στάσης ζωής ενάντια στο ρατσισμό και να γίνουν οι ίδιοι φορείς θετικών αλλαγών στον κοινωνικό τους περίγυρο, σχετικά με το θέμα αυτό.

3.    ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ:
Οι μαθητές:
·  Να αποκτήσουν διαφορετική αντίληψη απέναντι στη χρήση των ΤΠΕ ως βασικό περιβάλλον οικοδόμησης της γνώσης στη μαθησιακή διαδικασία και συγκεκριμένα  να  εξοικειωθούν   με τη  χρήση των GOOGLE+, GOOGLE DOCS (GOOGLE  Drive), HANGOUTS
· Να αντιληφθούν ότι τα διαδικτυακά περιβάλλοντα κοινωνικής δικτύωσης ενσωματώνουν πλήθος δυνατοτήτων αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών και να είναι σε θέση να τα αξιοποιήσουν
· Να ασκηθούν στις δεξιότητες που απαιτούνται για τον ηλεκτρονικό εγγραμματισμό τους.
·  Να ασκηθούν στην ανταλλαγή ιδεών, τη συνεργασία για παραγωγή κοινού έργου, την οικοδόμηση περιεχομένου, την έκφραση μέσω υπερκείμενων και πολυτροπικών κειμένων.
· Να διαμορφώσουν μια διαφορετική αντίληψη για τον τρόπο χρήσης των κοινωνικών δικτύων και να κατανοήσουν πως αυτά μπορούν να ενταχθούν δημιουργικά στη μαθησιακή διαδικασία.
·  Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα ασφάλειας του διαδικτύου και να μυηθούν στην τήρηση των κανόνων ασφάλειας.
· Να ασκηθούν στην ενεργητική αναζήτηση, επεξεργασία και αξιοποίηση της πληροφορίας μέσα από το διαδίκτυο.
· Να εξασκηθούν στη χρήση των υπολογιστικών εργαλείων (πλοήγηση στο διαδίκτυο, κειμενογράφος, ηλεκτρονικά λεξικά, προγράμματα παρουσίασης).
Ομάδα στόχος - ανάγκες
Ομάδα στόχος: Οι μαθητές  Γυμνασίου και Λυκείου.
   Η ανάγκη να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στο θέμα του ρατσισμού, να μοιραστούν προσωπικές εμπειρίες, βιώματα (πιθανά ως θύτες, θύματα ή παρατηρητές ρατσιστικών περιστατικών), συναισθήματα και να εκφράσουν ελεύθερα την άποψή τους, να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για τα θύματα του ρατσισμού, ώστε να μην κλείνουν τα μάτια σε τέτοιου είδους συμπεριφορές, να απευθύνονται σε ενήλικες (εκπαιδευτικούς/γονείς), να συνειδητοποιήσουν ως πιθανά θύματα ότι η σιωπηλή ανοχή δεν είναι λύση, να συναισθανθούν ότι η διαφορετικότητα είναι χάρισμα και δεν πρέπει να ενοχοποιείται
Γνωστικό Αντικείμενο
Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Θρησκευτικά, Κοινωνιολογία, Αισθητική Αγωγή, Μουσική,  Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά, Πληροφορική
Παιδαγωγικό πλαίσιο
Εποικοδομητισμός - Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ολοκληρωμένο μοντέλο ένταξης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση
Μοντέλο διδασκαλίας- διδακτικές τεχνικές
-    Εργασία σε ομάδες
-  Τεχνική του καταιγισμού ιδεών (Brainstorming & reverse brainstorming)
-  Χάρτης εννοιών (concept map)
     -  Παιχνίδια προσομοίωσης  ρόλων
    - Μέθοδος jigsaw.  Η εφαρμογή της στρατηγικής jigsaw γίνεται σε τέσσερα στάδια: α) ανάθεση εξειδίκευσης σε διαφορετικές πτυχές του υλικού β) σχηματισμός από τους μαθητές ομάδων ειδικών με τον ίδιο ρόλο, γ) συζήτηση και καταιγισμός ιδεών στα πλαίσια των ομάδων ειδικών με θέμα τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιάσουν την εξειδικευμένη γνώση στις αρχικές τους ομάδες και δ) επιστροφή στις αρχικές ομάδες και παρουσίαση της εξειδικευμένης γνώσης από τους ειδικούς στα υπόλοιπα μέλη τους
Για να εφαρμοστεί αυτή η τεχνική  πρέπει να υπάρχουν υποομάδες που θα εξετάζουν το ίδιο θέμα, επομένως  θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην προετοιμασία για τη δραματοποίηση.

Σύνθεση ομάδας – ρόλοι και αλληλεπιδράσεις
Ανομοιογενής σύνθεση ομάδας (ρόλοι: πρόεδρος, γραμματέας, δημοσιογράφος, εκπρόσωπος, χρονομέτρης).
Η αλληλεπίδραση γίνεται τόσο μεταξύ των μελών της ίδιας ομάδας όσο και μεταξύ των ομάδων της τάξης για την επίτευξη κοινών στόχων, όπως η διοργάνωση του φεστιβάλ, αλλά και για την αξιολόγηση του έργου κάθε ομάδας από τις υπόλοιπες με στόχο την αλληλοβελτίωσή τους.
Προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες
Οι μαθητές:
1. να έχουν δυνατότητα και γνώση χρήσης του G+
2. να γνωρίζουν να χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης
3. να έχουν βασικές γνώσεις εφαρμογών γραφείου και κυρίως επεξεργασίας κειμένου.
Απαραίτητη προϋπόθεση να έχει προηγηθεί συζήτηση  σχετικά με τους τρόπους αξιοποίησης των κοινωνικών δικτύων στην εκπαιδευτική διαδικασία τόσο με τους μαθητές όσο και με τους γονείς καθώς επίσης και ενημέρωση αναφορικά με τους κανόνες ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου (με οδηγό τις συμβουλές που περιλαμβάνονται στην ιστοσελίδα http:/support.google.com/plus/answer/2423637?hl=el). Εξασφάλιση της συναίνεσης των γονέων με ετήσια ισχύ σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή των μαθητών στη Google+ και θέσπιση κανόνων ευγενούς χρήσης του μέσω συμβολαίου τάξης.
Επιλογή περιβάλλοντος (αιτιολόγηση)
Google+ γιατί επιτρέπει:

  • το διαμοιρασμό εγγράφων, εικόνων και video,
  • τη διενέργεια τηλεδιάσκεψης,
  • τη σύγχρονη όσο και την ασύγχρονη επικοινωνία,
  • τη δημιουργία κύκλων που επιτρέπουν τον περιορισμένο διαμοιρασμό υλικού και που εξασφαλίζει την ασφάλεια και ιδιωτικότητα των μαθητών
  • το διαδικτυακό σχεδιασμό νοητικών χαρτών
  • τη συνεργατική συγγραφή πολυτροπικών κειμένων
  • τη διενέργεια οργάνωσης γεγονότος
  • τη διεξαγωγή έρευνας με χρήση ερωτηματολογίου
  • τη χρήση calendar
  • τη δημιουργία ιστολογίου
Εργαλεία - πόροι
Θα χρειαστούμε έναν υπολογιστή με ηχεία, έναν βιντεοπροβολέα ή έναν διαδραστικό πίνακα και το εργαστήριο Η/Υ με πρόσβαση στο ίντερνετ και εκτυπωτή. Υπολογιστές με πρόσβαση στο ίντερνετ απαιτούνται και στο σπίτι των μαθητών.
Σε περίπτωση που κάποιοι μαθητές δεν έχουν υπολογιστές με πρόσβαση στο διαδίκτυο ίσως θα μπορούσαμε να επιτρέπουμε τη χρήση του εργαστηρίου Η/Υ από αυτούς ή κάποιων άλλων Η/Υ του σχολείου (για παράδειγμα τους υπολογιστές που υπάρχουν στη βιβλιοθήκη) υπό την επίβλεψη κάποιου εκπαιδευτικού συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
Επίπεδο δυσκολίας
Μεσαίο
Αξιολόγηση
Ατομική και  ομαδική, τόσο σε γνωστικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο συνεργασίας και σε ζητήματα αποτελεσματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών. Προτείνεται και αξιολόγηση του έργου κάθε ομάδας από τις υπόλοιπες.
Χρονική Διάρκεια
3 εβδομάδες εργασίας στο σπίτι και ενδιάμεσα 6 διδακτικές ώρες. Επιπλέον θα χρειαστεί χρόνος για την προετοιμασία και πραγματοποίηση του φεστιβάλ, ο οποίος θα εξαρτηθεί από το πρόγραμμα που θα επιλέξουν οι μαθητές.                   

Διαδικασία


Φάση 1
   Ξεκινώντας το project ο καθηγητής γράφει στον πίνακα τη λέξη “ρατσισμός” και ρωτάει τα παιδιά:
“πώς μπορούμε να γίνουμε περισσότερο ρατσιστές;” (μέθοδος reverse brainstorming)
Οι μαθητές καταγράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια (post it) τις προτάσεις τους, οι οποίες αναρτώνται σε ένα συγκεντρωτικό κατάλογο ιδεών σε εμφανές σημείο της τάξης. Στη συνέχεια κάνουν αντιστροφή των προτάσεων και τις συζητούν με σκοπό να εκφράσουν λύσεις στο πρόβλημα του ρατσισμού...
Η αξιολόγηση τους θα πραγματοποιηθεί  στην 4η φάση.
Στη συνέχεια προβάλλεται με προτζέκτορα το βίντεο.... https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Vg_FvzD882w

    Χωρίζει ο καθηγητής την τάξη σε ομάδες των 4-5 ατόμων. Τα παιδιά πρέπει να συντονιστούν στην ομάδα τους ως εξής:

  • δίνοντας όνομα στην ομάδα τους
  • ορίζοντας πρόεδρο (υπεύθυνο για την συμμετοχή όλων και την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας), γραμματέα (καταγράφει τις ιδέες και προτάσεις της ομάδας), εκπρόσωπο (στην ολομέλεια θα παρουσιάσει τα πορίσματα της ομάδας), χρονομέτρη (υπεύθυνο για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων).
Μετά το συντονισμό σε ομάδες, τα παιδιά θα πρέπει να συνεργαστούν για να βρουν ένα σενάριο παιχνιδιού ρόλων, όπου θα δραματοποιήσουν ένα περιστατικό, όπου κάποιος είναι θύμα ρατσιστικής συμπεριφοράς
Ερχόμαστε σε ολομέλεια και παρουσίαση των role play
Ακολουθεί συζήτηση με σχόλια και συναισθήματα των παιδιών.
Στη συνέχεια παίζουμε το παιχνίδι ‘συνταξιδιώτες στο τραίνο’. Πρέπει κάθε ομάδα να γράψει τρεις επιβάτες με τους οποίους θα ήθελε να συνταξιδέψει και τρεις άλλους, τους οποίους δεν θα ήθελε με κανένα τρόπο στο ταξίδι του. (Σε κάθε φανταστικό επιβάτη τα παιδιά δίνουν όνομα και σύντομη περιγραφή).
Επιστροφή στην ολομέλεια. Οι εκπρόσωποι διαβάζουν τα αποτελέσματα της κάθε ομάδας.
Συζήτηση και σχολιασμός.
Συνοψίζοντας ο καθηγητής δείχνει την Παρουσίαση https://docs.google.com/presentation/d/1YlCSoszPJqU8RiNCdxc7S9t8L6bIMZ3za7MqLaIt2yA/edit?usp=drive_web#slide=id.gdcf93702_2_33

Χρονική Διάρκεια
2 ώρες στην τάξη
Τρόπος Αλληλεπίδρασης
Reverse brainstorming, Ομαδοσυνεργατικά, παιχνίδι ρόλων, συζήτηση.
Φάση 2
Στο εργαστήριο Πληροφορικής οι ομάδες χρησιμοποιούν τους υπολογιστές  και μπαίνουν στο google +.
Στη συνέχεια πρέπει

  • να εγγραφούν στο g+
  • να δημιουργήσουν έναν κύκλο όπου θα γίνουν μέλη όλοι οι συμμαθητές της τάξης τους και ο καθηγητής, και που θα έχει το όνομα της τάξης (πχ Β2 Γυμνασίου Πικερμίου)
  • να  δημιουργήσουν τον κύκλο της ομάδας τους

  • να προσθέσουν στον κύκλο τους και τον επιβλέποντα καθηγητή τους για να έχουν αλληλεπίδραση - απορίες, κατευθυντήριες γραμμές κλπ

Στη συνέχεια ο καθηγητής ποστάρει μια διαφορετική φωτογραφία σε κάθε ομάδα, με μια σύντομη περιγραφή

  • 1η: Ο Αχμέτ (η οικογένειά του ήρθε από το Πακιστάν στην Ελλάδα πριν από 4 μήνες)

  • : Ο Ααρών (οι Εβραίοι πρόγονοί του μετανάστευσαν  εδώ και 2 αιώνες στην Ελλάδα.)

  • :  Η Ελένη (έχει κινητικές δυσκολίες)

  • : Η Ιζαμπέλα (Οι γονείς της είναι από την Αλβανία γεννήθηκε και αυτή, όπως και τα αδέλφια της στην Ελλάδα)

  • : Ο Γιώργος (έμεινε στην ίδια τάξη)
Οι ομάδες πρέπει να δημιουργήσουν στο Drive ένα έγγραφο, θα του δώσουν το όνομα του παιδιού της φωτογραφίας τους και θα κάνουν έναν εννοιολογικό χάρτη χρησιμοποιώντας το  http://popplet.com/
με 3 διακλαδώσεις   για να γράψουν και να συμπληρώσουν 5 σκέψεις σε κάθε διακλάδωση :

  • νιώθω άσχημα όταν...
  • ανησυχώ για...
  • ονειρεύομαι …

Όταν τελειώσουν, ο γραμματέας της κάθε ομάδας αναρτά το έγγραφό τους στον κοινό κύκλο της τάξης. Ο εκπρόσωπος, μετά από συνεννόηση μέσω chat αναρτά 1 σχόλιο στις  αναρτήσεις των άλλων ομάδων.
Χρονική Διάρκεια
2 ώρες
Τρόπος Αλληλεπίδρασης
Ομαδοσυνεργατικά, με τον εκπαιδευτικό συντονιστή και εμψυχωτή
Φάση 3
    Εργασία σε ομάδες. Αυτή τη φορά, όταν είναι στο σπίτι τους τα παιδιά, ο καθηγητής στέλνει στον πρόεδρο της κάθε ομάδας το θέμα που θα διαπραγματευτούν και τα προτεινόμενα links. Ο πρόεδρος μέσω του g+ ενημερώνει τα μέλη και χρησιμοποιώντας το chat ή το  hangout συνεργάζονται για να βρουν υλικό :

1η ομάδα: “Ο ρατσισμός στην ιστορία και τον κόσμο
Η ομάδα θα πρέπει να βρει παραδείγματα ρατσισμού στην ιστορία ανά τον κόσμο: π.χ.  Αρχαία Ελλάδα, Ρωμαϊκοί Χρόνοι, Βυζάντιο, Μεσαιωνική Ευρώπη   κλπ.  Αρκετό υλικό μπορεί να βρει και στις παρακάτω παραπομπές:


Η ομάδα μπορεί να αναρτήσει έναν χάρτη χρησιμοποιώντας το http://umapper.com/  για να δώσει το στίγμα του ρατσισμού και γεωγραφικά.

2η ομάδα:Οι πρόσφυγες του κόσμου: σε αναζήτηση αλληλεγγύης”

Θα πρέπει να αναζητήσει τους λόγους για τους οποίους κάποιος γίνεται πρόσφυγας και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στη χώρα υποδοχής].
3η ομάδα:Υπάρχει ρατσισμός εδώ και τώρα;”
Η ομάδα θα κάνει γκάλοπ με ερωτηματολόγια σε όλη την τάξη και θα αναφέρει τις εμπειρίες, τις στάσεις και τα συναισθήματα των μαθητών. Για το γκάλοπ καλούνται να χρησιμοποιήσουν την εφαρμογή του drive form. - Προσοχή! Το γκάλοπ δεν θα αναφέρεται μόνο σε στάσεις απέναντι στους ξένους, αλλά στον οποιοδήποτε διαφέρει από τους ίδιους - θρησκευτικά, ιδεολογικά, ως προς τις ικανότητες ή χαρίσματα κλπ].

4η ομάδα:  “Άνθρωποι χωρίς σύνορα
 α) Η ομάδα πρέπει να παρουσιάσει τη θέση της Χριστιανικής διδασκαλίας απέναντι στις κάθε είδους διακρίσεις.
Ενδεικτικές παραπομπές:

και β) Να ερευνήσουν τη συμβολή μερικών από τους παρακάτω χριστιανούς στην προσέγγιση του ξένου και διαφορετικού:

5η ομάδα:Ο ρατσισμός στην τέχνη”  
Η ομάδα πρέπει να βρει τραγούδια - και σε ξένες γλώσσες,
ποιήματα και αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα, ταινίες κινηματογραφικές και πίνακες ζωγραφικής σχετικούς με το ρατσισμό. Οι μαθητές καλούνται να καταγράψουν τα συναισθήματα, τις εντυπώσεις και τις απόψεις τους από τη μελέτη των έργων.



Ενδεικτικές προτάσεις:

  • Δισκογραφία
1.Alpha Blondy Les imbéciles
2.Georges Brassens  La ballade des gens qui sont nés quelque part
3. Louis Chédid     Anne, ma soeur Anne
4. Coluche Le CRS Arabe
5.Romain Didier Tom au Mali
6.Jacques Dutronc Et moi, et moi, et moi…
7.Michel Fugain La Bête immonde
8.Jean-Jacques Goldman Né en 17 à Leidenstadt
9.IAM Tam Tam de l’Afrique
10.Kent J’aime un pays
11.Maxime Le Forestier Né quelque part
12.Gilbert Lafaille Dents d’ivoire et peau d’ébène
13.Georges Moustaki Le Métèque
14.Claude Nougaro Amstrong
15.Jimmy Ohid Ici et là-bas, émigré
16.Pierre Perret Le bête est revenu
17.Pierre Perret Lili
18.Renaud Deuxième génération
19.Félix Laputaragne Assez
20.Marc Lavoine C’est ça la France
21.Sinsemilia La flamme
22.Steel Pulse Ku Klux Klan
23.Pierre Vassiliu Qui c’est celui là
24.Papa Wenba Esclave
25.Steevie Wonder Village Ghetto land
26.Jacques Brel L’Air de la bêtise
27.Carte de séjour Douce France
28.Grégoire Le même soleil
29.Imagine - John Lennon
30. Scorpions, Humanity


  • Λογοτεχνία-Ποίηση
1.Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Β΄Γυμνασίου
3 .http://repository.edulll.gr/edulll/handle/10795/915  αντιρατσιστικό αλφαβητάρι


  • Έργα Τέχνης

    Κάθε ομάδα θα αναρτήσει τα πορίσματά της - συνοδευόμενα από βίντεο, φωτογραφίες κλπ - στο g+.
Οι υπόλοιπες ομάδες θα πρέπει να διαβάσουν το αναρτημένο υλικό και να κάνουν τουλάχιστον δύο σχόλια* στο υλικό της κάθε ομάδας.
Στην τάξη γίνεται ολομέλεια των ομάδων και συζητούν για το τι τους έκανε εντύπωση, ή τι τους άρεσε περισσότερο.

* Τονίζεται στους μαθητές ότι τα σχόλια πρέπει να είναι εποικοδομητικά και να προωθούν τον προβληματισμό. Αν είναι θετικά, πρέπει να υπάρχει αιτιολόγηση. Δεν αρκεί ένα ‘μου αρέσει’ ή ‘συμφωνώ’.

Χρονική Διάρκεια
1 εβδομάδα στο σπίτι και 1 ώρα στην τάξη
Τρόπος Αλληλεπίδρασης
Ομαδοσυνεργατικά εξ αποστάσεως μέσω g+, συζήτηση σε ολομέλεια του τμήματος
Φάση 4
   Σε αυτή τη φάση ο καθηγητής επισημαίνει με ανακοίνωση στον τοίχο του g+ στα παιδιά το calendar. Πρέπει μέχρι το επόμενο μάθημα να βρουν στο διαδίκτυο παγκόσμιες ημέρες που γιορτάζουν κάτι σχετικό με το ρατσισμό (πχ μέρα ισότητας, μέρα για ΑΜΕΑ κλπ) και να τα συμπληρώσουν στο calendar της ομάδας τους.
Όταν συναντηθούν στην τάξη, θα παίξουν ένα παιχνίδι:
Ο καθηγητής θα ονομάζει έναν - έναν τους μήνες και θα δίνει 1΄ για να του στείλουν οι ομάδες μήνυμα μέσω chat με τις μέρες που βρήκαν (πχ 27/1 ημέρα μνήμης θυμάτων Ολοκαυτώματος). Μετά το πέρας του 1 λεπτού ο καθηγητής ανακοινώνει προφορικά τις ημέρες που έχει ο ίδιος στο calendar του (https://www.google.com/calendar/render?mode=day&date=20130330T233138 ) και δίνει 10 βαθμούς σε κάθε ομάδα για κάθε σωστή απάντηση και 20 για κάθε επιπλέον μέρα που ο καθηγητής δεν έχει συμπεριλάβει στο δικό του. Συνεχίζουν έτσι για όλους τους μήνες.
Στη συνέχεια για εργασία στο σπίτι θα πρέπει τα παιδιά κάθε ομάδας να επιλέξουν  μία από τις παγκόσμιες ημέρες που αναφέρθηκαν και να φτιάξουν μία αφίσα με φωτογραφίες και σύννεφα ιδεών (μπορούν να τα δημιουργήσουν με τη βοήθεια του tagxedo.com) ή ένα σποτ/ταινία μικρού μήκους, ή ένα μικρό θεατρικό, ή κάποιο κόμικ (με τη βοήθεια της εφαρμογής comicstripcreator.org). Οι ομάδες συνεργάζονται μέσω g+ και στο τέλος αναρτούν τα αποτελέσματα στο stream (τοίχο). Πάλι κάθε ομάδα οφείλει να αναρτήσει ένα σχόλιο σε κάθε άλλη ομάδα.
Με τη χρήση events του g+ ο καθηγητής προσκαλεί τις ομάδες σε τηλεδιάσκεψη με καθηγητές και παιδιά από ένα διαπολιτισμικό σχολείο ή παροικιακό σχολείο των Ελλήνων της διασποράς που θα λάβει χώρα στην τάξη τους. Μέχρι τότε οι ομάδες θα πρέπει να έχουν βρει από 5 ερωτήσεις για τα παιδιά του άλλου σχολείου και 5 για τους καθηγητές τους. Οι ερωτήσεις θα αναρτηθούν σε ένα doc που θα κοινοποιηθεί στο drive των ομάδων.
Στο σχολείο ο καθηγητής έχει συνεννοηθεί για μια τηλεδιάσκεψη μέσω hangout με μια τάξη από ένα διαπολιτισμικό σχολείο ή ένα παροικιακό σχολείο. Τα παιδιά, μέσω των εκπροσώπων, θα υποβάλλουν τις ερωτήσεις τους στους καθηγητές και στα παιδιά.
     Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη (εντυπώσεις, απορίες κλπ).
Τέλος, προτείνουμε στα παιδιά να οργανώσουν ένα φεστιβάλ - αφιέρωμα σχετικό με τις διακρίσεις. Το φεστιβάλ θα πρέπει να ανακοινωθεί μέσω event. Το πρόγραμμα θα μπορεί να περιλαμβάνει έκθεση αφίσας και φωτογραφίας (από τις εργασίες που προηγήθηκαν), προβολή ταινίας, κάποιον ομιλητή  (εκπρόσωπο της ‘Κιβωτού’ για παράδειγμα) καθώς και τραγούδια που μπορούν να τραγουδήσουν τα ίδια τα παιδιά σε συνεργασία με τον Μουσικό του σχολείου.
Χρονική Διάρκεια
3 εβδομάδες στο σπίτι και 2 ώρες στην τάξη. Το φεστιβάλ θα γίνει στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Η διάρκεια θα εξαρτηθεί από το πρόγραμμα που θα αποφασίσουν οι μαθητές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου